Національна
доктрина розвитку освіти України у XXI ст.наголошує на необхідності переходу до
нової уманістич-но-інноваційної філософії ос-
віти. Її суть — освіта для лю-
дини. Мета — виховання віль-
ної особистості, здатної до са-
моосвіти і саморозвитку, кри-
тичного мислення, прийняття
відповідальних рішень, здійс-
нення усвідомленого вибору І
у житті. Тобто йдеться про
формування не просто нав-
ченості як суми знань, умінь
і навичок випускників шко-
ли, а про нову якість молодої
людини — компетентність.
Адже можна бути вельми
обізнаним, але некомпетент-
ним. Сучасною наукою про-
понується розподіл компетен-
тностей на ключові (надпред- |
віти. Її суть — освіта для лю-
дини. Мета — виховання віль-
ної особистості, здатної до са-
моосвіти і саморозвитку, кри-
тичного мислення, прийняття
відповідальних рішень, здійс-
нення усвідомленого вибору І
у житті. Тобто йдеться про
формування не просто нав-
ченості як суми знань, умінь
і навичок випускників шко-
ли, а про нову якість молодої
людини — компетентність.
Адже можна бути вельми
обізнаним, але некомпетент-
ним. Сучасною наукою про-
понується розподіл компетен-
тностей на ключові (надпред- |
метні), галузеві й предметні.
Громадянська компетент
ність належить до ключо-
вих, найголовніших якостей
сучасної молодої людини.
Вона полягає в здатності ак-
тивно, відповідально й ефек-
тивно реалізувати громадянсь-
кі права та обов'язки в умовах
розвитку демократичного сус-
пільства.
вих, найголовніших якостей
сучасної молодої людини.
Вона полягає в здатності ак-
тивно, відповідально й ефек-
тивно реалізувати громадянсь-
кі права та обов'язки в умовах
розвитку демократичного сус-
пільства.
Ця компетентність
не-
розривно пов'язала з предмет-
ними компетентностями, які
покликане формувати право-
знавство як дисципліна: реалі-
зувати і послідовно обстоюва-
ти свої права; застосовувати
процедури і технології захисту
власних інтересів, прав і сво-
бод та прав і свобод інших лю-
дей; виконувати громадянсь-
кі обов'язки в межах місцевої
громади, держави та її політич-
них інститутів; використовува-
ти способи діяльності й моделі
поведінки, що в межах чинно-
го законодавства України від-
повідають інтересам саморе-
алізації особистості та захища-
ють її права.
розривно пов'язала з предмет-
ними компетентностями, які
покликане формувати право-
знавство як дисципліна: реалі-
зувати і послідовно обстоюва-
ти свої права; застосовувати
процедури і технології захисту
власних інтересів, прав і сво-
бод та прав і свобод інших лю-
дей; виконувати громадянсь-
кі обов'язки в межах місцевої
громади, держави та її політич-
них інститутів; використовува-
ти способи діяльності й моделі
поведінки, що в межах чинно-
го законодавства України від-
повідають інтересам саморе-
алізації особистості та захища-
ють її права.
Знання, засвоєні формально, ніби закривають перед людиною
можливість практичної діяльності. В учня виникає відчуття непотрібності
накопиченої інформації. Щоб цього не сталося, потрібно здійснити перехід від
інформації до думки, формування власного критичного ставлення, оцінювання
суспільних явищ і процесів, а
від нього — до дії, вчинку, усвідомленого
вибору форм правової поведінки. Саме тому розвиток критичного мислення на
уроках правознавства я вважаю одним з ефективних інструментів формування громадянської
й правової компетентності. А засоби і методи їх формування обираю виходячи з
трьох основних чинників: змісту програмового матеріалу і його значення у
становленні особистості громадянина; особливостей розумової діяльності учнів
і, нарешті, потреб самої дитини як рівноправного учасника навчально-вихов-
ного процесу.
Для
глибокого, неформального засвоєння понять і юридичних категорій використовую аналітико-синтетичний метод, метод порівняння. На
приклад, розглядаючи тему
«Державний лад» у класах із
поглибленим вивченням пра-
вознавства, пропоную учням
порівняти різні елементи фор-
ми держави: форми правлін-
ня (монархію: конституційну
і дуалістичну; республіку: пре-
зидентську, парламентську і
змішану (президентсько-пар-
ламентську та парламентсь-
«Державний лад» у класах із
поглибленим вивченням пра-
вознавства, пропоную учням
порівняти різні елементи фор-
ми держави: форми правлін-
ня (монархію: конституційну
і дуалістичну; республіку: пре-
зидентську, парламентську і
змішану (президентсько-пар-
ламентську та парламентсь-
ко-президентську)); фор-
ми державного управлін-
ня (унітарну і федератив-
ну); форми політичного
режиму (демократичний і
антидемократичний полі-
тичні режими; тоталіта-
ризм і авторитаризм). На
уроках із цивільного пра-
ва варто порівнювати різні
види цивільних договорів
(позики і позички; пози-
ки й оренди), при вивчен-
ні господарського права —
види господарських това-
риств, зміст речових прав
(господарського відання,
оперативного управління,
оперативного використан-
ми державного управлін-
ня (унітарну і федератив-
ну); форми політичного
режиму (демократичний і
антидемократичний полі-
тичні режими; тоталіта-
ризм і авторитаризм). На
уроках із цивільного пра-
ва варто порівнювати різні
види цивільних договорів
(позики і позички; пози-
ки й оренди), при вивчен-
ні господарського права —
види господарських това-
риств, зміст речових прав
(господарського відання,
оперативного управління,
оперативного використан-
ня), види об'єднань підпри-
ємств тощо.
ємств тощо.
Щоб цей
метод «працював»
на повну силу, допомагаю ді-
тям пройти всі його етапи до
кінця: не просто встановити
спільне і відмінне між понят-
тями, а й проаналізувати, які
серед спільних ознак є основ-
ними і чому, які — серед від-
мінних. Результати досліджен-
ня школярі мають відобразити
в таблиці. Потім найсильнішим
учням я пропоную самостійно
визначити критерії порівняння,
скласти власну схему, таблицю.
Лише тоді, вивчаючи юридичні
категорії, учні не будуть фор-
мально їх зазубрювати, а про-
никатимуть у їхню суть. А від-
так розпізнаватимуть ці явища,
причинно-наслідкові зв'язки
між ними, сформують власну
позицію щодо них.
на повну силу, допомагаю ді-
тям пройти всі його етапи до
кінця: не просто встановити
спільне і відмінне між понят-
тями, а й проаналізувати, які
серед спільних ознак є основ-
ними і чому, які — серед від-
мінних. Результати досліджен-
ня школярі мають відобразити
в таблиці. Потім найсильнішим
учням я пропоную самостійно
визначити критерії порівняння,
скласти власну схему, таблицю.
Лише тоді, вивчаючи юридичні
категорії, учні не будуть фор-
мально їх зазубрювати, а про-
никатимуть у їхню суть. А від-
так розпізнаватимуть ці явища,
причинно-наслідкові зв'язки
між ними, сформують власну
позицію щодо них.
|
Формуванню правової й громадянської компетентності
сприяє прийом аналізу юридичної ситуації. Застосовуючи його на різних
етапах уроку (актуалізації опорних знань, мотивації навчальної діяльності,
закріплення матеріалу уроку загалом чи окремих його модулів), акцентую увагу
учнів не лише на вмінні правильно застосовувати норму закону, а й на алгоритмі
аналізу і розв'язання юридичної задачі.
Алгоритм розв'язання юридичної
задачі
1.
Визначаємо, про яку сферу правовідносин ідеться у ситуації (у деяких
ситуаціях можливе поєднання правовідносин кількох галузей права).
2.
Для того щоб точно визначити сферу правовідносин, з'ясуємо їх склад за
відомою учням з першої теми схемою. (Бажано, хо^а б спочатку, запропонувати
дев'ятикласникам її детально розписати.) Якщо в умові йдеться про правопорушення,
розписуємо за схемою його склад.
3.
Визначаємо фактичний та юридичний об'єкти і суб'єктів правовідносин
відмінність між суб'єктами права і суб'єктами правовідносин, між загальною та
спеціальною дієздатністю фізичних осіб.
4.
З'ясовуємо, що є юридичним фактом у цих'правовід- носинах.
5.
З'ясовуємо, нормами якої галузі права врегульовуються ці правовідносин.
6.
синах не слід ігнорувати норми
моралі, а держава, врегульовуючи ці відносини, має діяти в межах, допустимих
з точки зору інтересів їх учасників і суспільства.
7.
Звичайно, на кожному уроці такий
детальний аналіз здійснити неможливо, та й недоцільно. Однак варто (якщо це
можливо) на окремих уроках виділити для цього час.
8.
Розвитку критичного мислення
учнів сприяє моделювання правових
ситуацій. На відміну від вищеописаного прийому,
який передбачає, що учні аналізують уже змодельовану ситуацію, пропоную їм змо-
делювати її самостійно. Наприклад, у рамках вивчення теми «Юридична
відповідальність» доцільно змоделювати ситуації, у яких за одне діяння особа
може бути притягнута до двох, трьох або й чотирьох видів юридичної відповідальності.
9.
Під час вивчення кримінального
права можна запропонувати старшокласникам
10.
змоделювати ситуацію, коли один і
той самий злочинець в одному випадку буде загальним суб'єктом злочину, а в
іншому — спеціальним (наприклад, громадянин України звинувачується у державній
зраді й убивстві). Або ситуацію, коли скоєно складний злочин, у складі якого
присутні одразу дві форми вини (приміром, умисел щодо дій і необережність
щодо наслідків), два об'єкти посягання тощо. А на заняттях з обдарованими
дітьми ще ускладнюю це завдання, пропонуючи поміркувати, який об'єкт злочинного
посягання є основним, а який — додатковим (факультативним) і як це вплине на
кваліфікацію злочину.
11.
Звичайно, таке завдання вимагає
від учнів володіння більш складними вміннями і навичками, а тому
застосовується насамперед у класах поглибленого вивчення правознавства або
пропонується як диференційоване завдання сильним учням.
12.
Ефективним засобом залучення
учнів до пошуково-дослідницької діяльності на уроці є застосування проблемно-
пошукового методу. Використовуючи його, практикую формулювання проблемного питання
уроку на початку вивчення нового матеріалу. Так, під час вивчення теми «Захищеність
особи у правовій державі. Особисті права громадян України» у 9 класі я пропоную
учням поміркувати над словами Вольтера: «Я не поділяю твоїх поглядів, але я
віддав би життя за те, щоб ти мав право їх висловити». Наприкінці уроку вони
повинні сформулювати і обґрунтувати свою думку з цього приводу.
13.
Якщо проблемне питання звучить
несподівано, провокаційно чи інтригуюче — це лише спонукатиме учнів до більш
активної розумової діяльності. Приміром, на уроці «Банківські відносини і банківська
діяльність» пропоную десятикласникам трохи помріяти: «Років через 10—15 ви,
вже відомі бізнесмени і юристи, власники знаних і шанованих фірм, колишні
одноклас-
ники, вирішили
об'єднати свої капітали і створити банк. Як ви гадаєте, які питання вам
необ-хідно з'ясувати, яка інформація потрібна, щоб розпочати діяль¬ність
банку?»
З цієї миті
доволі абстрак-тна тема перетворюється на предмет дослідження. Ключо-ве питання
теоретичної час-тини уроку породжує низку похідних:
• Де узаконити діяльність банку?
• Які документи для цього необхідні?
'
• Якою буде організаційно- правова
форма банку?
• Якими видами діяльності він
займатиметься, які функції виконуватиме?
• До яких банківських чи фінансових
об'єднань варто вступати?
Учні самі
окреслюють за-вдання, над якими працюва-тимуть. Таким чином практич-на частина
уроку — ділова гра «Створюємо банк» стає зро-зумілою і очікуваною.
Працюючи у
ліцейних класах, де правознавство ви-вчається поглиблено, я дійш¬ла висновку,
що одна з важ¬ливих запорук успіху — готов¬ ність і вміння вчителя спілкуватись зі
старшокласниками їхньою мовою й на їхньому рівні. Слід чітко усвідомлювати,
що сучасна молодь широко користується Інтернетом, обізнана з комп'ютерними
технологіями, самостійна і прагматична. Тому одним із методів підвищення
мотивації учнів, активізації процесів мислення є використання новітніх, зокрема мультимедійних, технологій.
Мультимедіа — сукупність інформаційних матеріалів, що подаються користувачу у вигляді
зображень (відеома- теріалів, анімації), звуків та гіпертексту. Під гіпертекс-
том слід розуміти не лише сам текст, а й спосіб електронної подачі текстових
матеріалів зі складною структурою. Мультимедійні засоби дають змогу не лише
поповнити брак сучасних наочних посібників, а й оперативно вносити до них
зміни, що дуже важливо в правознавстві. їх використання допомагає повніше
врахувати індивідуальні особливості сприйняття учнів. Адже через анімацію,
звук, контрасність підтримується досить стійка мимовільна увага, задіюються
різ
ні види
пам'яті.
Крім того, використовуючи мультимедійні засоби, можна
надати емоційного забарвлення навіть такому складному і «сухому» матеріалу як
теми з теорії держави і права або, скажімо, фінансового права. Створюючи
мультимедійний продукт, педагог може залучити до активної співпраці учнів, які
стають співавторами нового багатовимірного дидактичного інструменту.
Навчальна діяльність учнів перетворюється на дослідницьку, що спирається на
їхні інтереси і життєвий досвід, а знання, набуті в процесі такої діяльності
— на компетентність.
Я багато років працюю з обдарованими дітьми і
розумію, що в умовах сучасного інформаційного суспільства урок — цс лише
початок. На ньому ми піднімаємо лише край завіси, за якою приховано досвід
людства. І хочеться зробити це так, щоб в учня виникло усвідомлене бажання
зазирнути за неї самостійно, дослідити цю сферу, бо такий досвід потрібний
йому особисто, він стане в пригоді у житті, допоможе бути компетентним, а отже
— успішним і реалізованим.
Немає коментарів:
Дописати коментар